تحقیق پیش‌بینی تاب‌آوری بر اساس سبک‌های فرزندپروری و هوش هیجانی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر سیرجان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات:
تحقیق پیش‌بینی تاب‌آوری بر اساس سبک‌های فرزندپروری و هوش هیجانی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر سیرجان، در قالب فایل Word.

بخشی از متن فایل:
كودكان و نوجوانان قشر عظيمي از جمعيت هر كشور، خصوصاً جامعة ما را تشكيل مي دهند. آنان سرمايه هاي پر ارزش جامعه و اميدهاي درخشان مملكت تلقي مي شوند وعامل مهمي در توسعة اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور به شمار مي روند و از آنها انتظار مي رود كه در آینده ای نه چندان دور مسئوليت عظيم و سنگين ادارة مملكت خود را عهده دار گردند. اغلب اختلال ها و ناسازگار ي هاي رفتاري بعد از دوران كودكي،ناشي از كمبود توجه به دوران مهم و حساس كودكي و عدم هدايت صحيح به سوي رشد و تكامل است، اين بي توجهي منجر به عدم سازش و انطباق با محيط و بروز انحرافات گوناگون در ابعاد مختلف براي كودك مي شود( رضوی، 1387).

خانواده اولین نظامی است که کودک در آن چشم باز می کند واز آن تاثیر می پذیرد و آموزش می بیند. مطالعه خانواده نه تنها شناخت بهتر این نظام را میسر می سازد بلکه شناخت ما از افرادی که در آن پرورش می یابد را فراهم می کند.به این علت که تمامی افراد از خانوادهایشان حتی در بزرگسالی نیز تاثیر می پذیرند و تعاملات و ارتباطات نوع و شیوه ی تربیت خانواده بر توانایی و رفتار افراد اثر می گذارد(کشتکاران،1389).

استرس و فشارهاي روانی ازجمله عوامل لاینفک زندگی در قرن 21 است و چگونگی رویارویی و کنارآمدن با این عوامل به ویژه در سنین اولیۀ و جوانی در سلامت روانی افراد بسیار مهم است. دوره نوجوانی با تغییرات گسترده اي در زمینه هاي شناختی، عصبی زیستی و اجتماعی همراه است. نوجوان از مرز کودکی گذشته و وارد مرحله نوینی شده است. ورود به دوره نوجوانی، فرد را با مشکلات فراوانی دست به گریبان می سازد(خباز و دیگران،1390)

بنابراین توجه به ظرفیت های فردی و روانی که فرد به کمک آنها بتواند در شرایط دشوار مقاومت نماید و دچار آسیب دیدگی نگرد و حتی در تجربه چنین شرایط مشکل آفرین یا بحرانی خود را از لحاظ شخصیتی ارتقا بخشد اخیرا مورد توجه روانشناسان مثبت نگر قرار گرفته است( مومنی و همکاران، 1388). بنابراین هدف این پژوهش پیش بینی تاب آوری بر اساس سبکهای فرزند پروری و هوش هیجانی در دانش آموزان پسر دوره دبیرستان می باشد.

فهرست مطالب:
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه .................................................................................................................................... 3

1-2 بیان مساله.............................................................................................................................. 4

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش..................................................................................................... 8

1-4 اهداف تحقیق......................................................................................................................... 9

1-4-1 اهداف علمی..................................................................................................................... 9

1-5 فرضیه ها.................................................................................................................................9

1-6 تعاریف نظری متغیرها...........................................................................................................10

1-6-1 تاب آوری........................................................................................................................10

1-6-2 هوش هیجانی...................................................................................................................10

1-6-3 سبک های فرزند پروری....................................................................................................10

1-7 تعاریف عملیاتی متغیرها........................................................................................................11

فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش

2-1 مفهوم و تعریف تاب آوری...................................................................................................13

2-2 ظهور تاب آوری...................................................................................................................18

2-3 چهارچوب مدل تاب آوری...................................................................................................19

2-3-1 استرس زاهای حاد............................................................................................................19

2-3-2 شرایط زیست محیطی.......................................................................................................20

2-3-3 ویژگی های فردی.............................................................................................................20

2-4 مراحل عملکرد تاب آوری....................................................................................................21

2-5 انواع تاب آوری....................................................................................................................21

2-5-1 تاب آوری عمومی............................................................................................................22

2-5-2 تاب آوری حقیقی ............................................................................................................22

2-5-3 تاب آوری تلقیحی............................................................................................................23

2-5-4 تاب آوری خانوادگی........................................................................................................24

2-6 تاب آوری و کنار آمدن .......................................................................................................24

2-7 تاب آوری به عنوان یک فرآیند پویا ....................................................................................26

2-8 شباهت بین مفهوم کیفیت زندگی و تاب آوری......................................................................26

2-9 نمونه تجارب آسیب زای روانی.............................................................................................29

2-10 الگوی تاب آوری و آسیب پذیری.......................................................................................30

2-11 پیامدهای تاب آوری...........................................................................................................33

2-12 ارتباط تاب آوری و سلامت روان ......................................................................................33

2-13 ارتباط بین تاب آوری ،مراحل رشد روانی ، شناختی اجتماعی...........................................34

2-14 ویژگیهای تاب آوری...........................................................................................................38

2-15 عوامل موثر در تاب آوری...................................................................................................44

2-16 عوامل ارتقا تاب آوری........................................................................................................47

2-17 سخت رویی کلیدی برای تاب آوری...................................................................................49

2-18 مولفه های سخت رویی.......................................................................................................49

2-18-1 تعهد...............................................................................................................................49

2-18-2 کنترل..............................................................................................................................50

2-18-3 مبارزه جویی...................................................................................................................50

2-19 مدرسه و تاب آوری............................................................................................................52

2-20 راهبرد های مدرسه محور در آفرینش و تقویت تاب آوری..................................................53

2-21 سبک های فرزند پروری.....................................................................................................59

2-22 نظریه های سبک فرزندپروری.............................................................................................62

2-22-1 اریکسون و سبک های فرزند پروری...............................................................................62

2-22-2 آدلر و سبک های فرزند پروری.......................................................................................63

2-22-3 شفر و سبک های فرزند پروری.......................................................................................65

2-22-4 ماریا و نیتر بام و سبک های فرزند پروری.......................................................................66

2-22-5 بامیرند و سبک های فرزند پروری...................................................................................67

2-23 سبک های فرزند پروری......................................................................................................73

2-24 الگوی شفر..........................................................................................................................76

2-24-1 والدین با محبت و آزاد گذارنده.....................................................................................76

1-24-2 والدین با محبت و محدود کننده.....................................................................................77

2-24-3 والدین متخاصم و محدود کننده......................................................................................77

2-24-4 والدین متخاصم و آزاد گذارنده......................................................................................77

2-25 تغییرات تاریخی در مفهوم سبک های فرزند پروری.............................................................80

2-26 هوش..................................................................................................................................82

2-27 انواع هوش.........................................................................................................................87

2-28 هیجان.................................................................................................................................88

2-29 مناطق مغزی موثر در هیجان................................................................................................92

2-30 تاریخچه هوش هیجانی.......................................................................................................94

2-31 تعاریف هوش هیجانی.......................................................................................................103

2-32 رویکردهای موجود در باب هوش هیجانی........................................................................105

2-33 ابعاد هوش هیجانی...........................................................................................................110

2-34 ویژگی های هوش هیجانی................................................................................................110

2-35 ویژگیهای شخصیت افراد دارای هوش هیجانی بالا............................................................113

2-36 اهمیت هوش هیجانی .......................................................................................................114

2-37 سیر مطالعه هوش هیجانی ................................................................................................117

2-38 آموزش و افزایش هوش هیجانی ......................................................................................119

2-39 اندازه گیری هوش هیجانی................................................................................................122

2-40 تفاوت های جنسیتی در هوش هیجانی .............................................................................125

2-41 آیا افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند بیشتر موفق هستند.............................................126

2-42 پیشینه تحقیق....................................................................................................................128

فصل سوم: روش پژوهش

3-1 نوع پژوهش........................................................................................................................133

3-2 جامعه آماری و نمونه پؤوهش.............................................................................................133

3-3 ابزارهای پژوهش.................................................................................................................134

3-4 روش اجرای پژوهش..........................................................................................................138

3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها..............................................................................................139

فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1 آمار توصیفی ......................................................................................................................141

4-2 آمار استنباطی......................................................................................................................142

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1 بحث و نتیجه گیری.............................................................................................................148

5-2 محدودیت ها......................................................................................................................153

5-3 پیشنهادات...........................................................................................................................153

منابع و مآخذ

منابع فارسی....................................................................................................................................156

منابع انگلیسی...................................................................................................................................164

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1793 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 178

حجم فایل:217 کیلوبایت

 قیمت: 60,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word